Objevte základy teorie barev i jak barvy ovlivňují emoce lidí
Barva je jedním z hlavních faktorů, podle kterého zákazníci vnímají vaši značku. Zprvu je těžké se rozhodnout, jaké barvy zvolit, aby měly ten správný dopad. V článku se dozvíte o základech teorie barev a zjistíte, jak barvy ovlivňují emoce lidí. Na závěr bude zmínka o barevných trendech společnosti Pantone a prozradím vám, která barva je barvou roku 2019.
Na začátek se seznamte se základy teorie barev
Podívejte se na barevný kruh podle Johannese Ittena níže.
V základním barevném kruhu je uspořádáno dvanáct barev spektra.
Kruh se skládá ze tří primárních barev – červené, žluté a modré.
Smícháním dvou z těchto primárních barev vzniknou barvy sekundární – zelená (modrá se žlutou), fialová (červená s modrou) a oranžová (červená se žlutou).
V kruhu najdete ještě terciární (terciální) barvy – žlutooranžová, červenooranžová, červenofialová, modrofialová, modrozelená, žlutozelená. Terciární barvy jsou tvořeny ze sousedních primárních a sekundárních barev. Zaplňují zbývající mezery kruhu.
Mimochodem, když přidáte k nějaké barvě bílou nebo černou barvu, vytvoříte její světlejší nebo tmavší odstín.
Kdo s barevným kruhem pracuje? S tímto barevným kruhem pracují nejen grafici a fotografové, ale také architekti, designéři, vizážisté i módní stylisté.
Doplňkové barvy tvoří kontrast
Barvy, které jsou v kruhu proti sobě, jsou barvy doplňkové. Vzájemně se doplňují, zintenzivňují a vytváří spolu silný kontrast a energii.
Jsou to například:
- žlutá a fialová,
- oranžová a modrá,
- červená a zelená.
Tyto barevné kombinace použijte k přilákání pozornosti diváka.
Analogické barvy evokují harmonii
Barvy v kruhu vedle sebe jsou analogické a mají nižší kontrast. U diváka vyvolávají harmonii a klid. Je to třeba modrá, modrozelená a zelená nebo oranžová s hnědou.
Barvy a emoce
Každá z barev má nějaké vlastnosti, které na vás nějakým způsobem působí – ať už pozitivně nebo negativně. Přečtěte si základní emoce spojené s barvami:
- Modrá – spolehlivost, důvěra, bezpečí
- Červená – pozornost, energičnost, provokace, agresivita
- Černá – luxus, rafinovanost, elegance, nadčasovost, důmyslnost
- Žlutá – slunce, motivace, vřelost, pozitiva
- Zelená – naděje, příroda, zdraví, vyrovnanost, klid
- Fialová – luxus, tajemno, tvořivost, důmyslnost
- Růžová – ladnost, lehkost, krása, romantika, ženskost
- Oranžová – důvěra, radost, přívětivost, vitalita, hravost, nevázanost
- Hnědá – zemitost, příroda, spolehlivost, podpora
- Šedá – luxus, kov, chlad, je autoritativní
- Bílá – čistota, jednoduchost, ušlechtilost, umírněnost
Je důležité si uvědomit, že barevné asociace se liší od kultury ke kultuře a od člověka k člověku. I muži a ženy mají různé barevné preference.
Podtrhněte pomocí barev svůj brand
Zvolená barva u světově známých společností není náhoda. Firmy si vybraly barvu podle odvětví, ve kterém působí a zároveň používají barvu k vyvolání určitých emocí u svých zákazníků. Efektivním způsobem, jak udělat dojem, může být i volba odlišné, neočekávané barvy.
Přehled barev firemní log světových značek:
Zdroj obrázku: Colourlovers.com
Před výběrem barvy si zodpovězte tyto otázky:
1) Zamyslete se nad svým cílovým zákazníkem. Jak chcete, aby reagoval na vaši značku?
2) V jaké oboru vaše firma působí?
3) Co je jejím poselstvím?
Sytě korálová Living Coral – barva roku 2019
Společnost Pantone vyhlašuje vždy na konci roku vítěznou barvu na následující rok. V roce 2017 to byla svěží zelená Greenery a rok 2018 symbolizovala fialová Ultra Violet.
Pro rok 2019 se stala barvou roku sytě korálová Living Coral.
„Odstín, který povzbuzuje povznášející aktivity. Symbolizuje naši přirozenou potřebu optimismu a radostných snah. Living Coral je ztělesněním naší touhy po hravém projevu.“ říká expert společnosti Pantone. Buďte „in“ a použijte tuto barvu v letošním roce.
Vyrábíte, tvoříte, podnikáte? Kontaktuje mě. Vytvořím kvalitní snímky pro vaše podnikání. Sledujte mě také na Facebooku.