Close

Objevte základy teorie barev i jak barvy ovlivňují emoce lidí

Základy teorie barev.

Barva je jedním z hlavních faktorů, podle kterého zákazníci vnímají vaši značku. Zprvu je těžké se rozhodnout, jaké barvy zvolit, aby měly ten správný dopad. V článku se dozvíte o základech teorie barev a zjistíte, jak barvy ovlivňují emoce lidí. Na závěr bude zmínka o barevných trendech společnosti Pantone a prozradím vám, která barva je barvou roku 2019.

Na začátek se seznamte se základy teorie barev

Podívejte se na barevný kruh podle Johannese Ittena níže.

Barevný kruh.

Barevný kruh.

V základním barevném kruhu je uspořádáno dvanáct barev spektra.

Kruh se skládá ze tří primárních barev – červené, žluté a modré.

Smícháním dvou z těchto primárních barev vzniknou barvy sekundárnízelená (modrá se žlutou), fialová (červená s modrou) a oranžová (červená se žlutou).

V kruhu najdete ještě terciární (terciální) barvy – žlutooranžová, červenooranžová, červenofialová, modrofialová, modrozelená, žlutozelená. Terciární barvy jsou tvořeny ze sousedních primárních a sekundárních barev. Zaplňují zbývající mezery kruhu.

Mimochodem, když přidáte k nějaké barvě bílou nebo černou barvu, vytvoříte její světlejší nebo tmavší odstín.

Kdo s barevným kruhem pracuje? S tímto barevným kruhem pracují nejen grafici a fotografové, ale také architekti, designéři, vizážisté i módní stylisté.

Doplňkové barvy tvoří kontrast

Barvy, které jsou v kruhu proti sobě, jsou barvy doplňkové. Vzájemně se doplňují, zintenzivňují a vytváří spolu silný kontrast a energii.

Jsou to například:

  • žlutá a fialová,
  • oranžová a modrá,
  • červená a zelená.

Tyto barevné kombinace použijte k přilákání pozornosti diváka.

Analogické barvy evokují harmonii

Barvy v kruhu vedle sebe jsou analogické a mají nižší kontrast. U diváka vyvolávají harmonii a klid. Je to třeba modrá, modrozelená a zelená nebo oranžová s hnědou.

Barvy a emoce

Každá z barev má nějaké vlastnosti, které na vás nějakým způsobem působí – ať už pozitivně nebo negativně. Přečtěte si základní emoce spojené s barvami:

  • Modrá – spolehlivost, důvěra, bezpečí
  • Červená – pozornost, energičnost, provokace, agresivita
  • Černá – luxus, rafinovanost, elegance, nadčasovost, důmyslnost
  • Žlutá – slunce, motivace, vřelost, pozitiva
  • Zelená – naděje, příroda, zdraví, vyrovnanost, klid
  • Fialová – luxus, tajemno, tvořivost, důmyslnost
  • Růžová – ladnost, lehkost, krása, romantika, ženskost
  • Oranžová – důvěra, radost, přívětivost, vitalita, hravost, nevázanost
  • Hnědá – zemitost, příroda, spolehlivost, podpora
  • Šedá – luxus, kov, chlad, je autoritativní
  • Bílá – čistota, jednoduchost, ušlechtilost, umírněnost

Je důležité si uvědomit, že barevné asociace se liší od kultury ke kultuře a od člověka k člověku. I muži a ženy mají různé barevné preference.

Podtrhněte pomocí barev svůj brand

Zvolená barva u světově známých společností není náhoda. Firmy si vybraly barvu podle odvětví, ve kterém působí a zároveň používají barvu k vyvolání určitých emocí u svých zákazníků. Efektivním způsobem, jak udělat dojem, může být i volba odlišné, neočekávané barvy.

Přehled barev firemní log světových značek:

Ukázka barev firemních log.

Ukázka barev firemních log.

Zdroj obrázku: Colourlovers.com

Před výběrem barvy si zodpovězte tyto otázky:

1) Zamyslete se nad svým cílovým zákazníkem. Jak chcete, aby reagoval na vaši značku?
2) V jaké oboru vaše firma působí?
3) Co je jejím poselstvím?

Sytě korálová Living Coral – barva roku 2019

Společnost Pantone vyhlašuje vždy na konci roku vítěznou barvu na následující rok. V roce 2017 to byla svěží zelená Greenery a rok 2018 symbolizovala fialová Ultra Violet.

Barvy roku 2017 a 2018 stanovené společností Pantone.

Barvy roku 2017 a 2018 stanovené společností Pantone.

Pro rok 2019 se stala barvou roku sytě korálová Living Coral.

Living Coral, barva roku 2019.

Living Coral, barva roku 2019.

„Odstín, který povzbuzuje povznášející aktivity. Symbolizuje naši přirozenou potřebu optimismu a radostných snah. Living Coral je ztělesněním naší touhy po hravém projevu.“ říká expert společnosti Pantone. Buďte „in“ a použijte tuto barvu v letošním roce.

Vyrábíte, tvoříte, podnikáte? Kontaktuje mě. Vytvořím kvalitní snímky pro vaše podnikání. Sledujte mě také na Facebooku.