Close

Jak jsem fotografovala džemy, omáčky a sirupy pro e-shop

Backstage z fotografování rajčatové omáčky.

Začátkem roku 2018 mě oslovila paní Jana, která vyrábí pod značkou Vesnické dobroty domácí džemy, omáčky a sirupy. Potřebovala fotografie svých produktů na e-shop, sociální sítě, pro propagaci. Tato nabídka mi „padla hned do oka“, protože se na fotografování menších produktů a detailů specializuji. Jak focení probíhalo a jakou fototechniku jsem použila? Zjistěte více v článku.

Je lepší pro fotografování výrobků a jídla přirozené světlo nebo studiová světla?

Když jsem s fotografováním jídla začínala, využívala jsem přirozené denní světlo. Fotila jsem venku při zatažené obloze nebo doma u francouzského okna s difuzérem a odraznou deskou.

Nevýhodou focení jídla v přirozeném světle je to, že je fotograf závislý na počasí a i při zatažené obloze se mohou světelné podmínky rychle měnit. Navíc je potřeba fotografovat za světla, což bývá problém v zimě, protože se brzy stmívá.

Nyní na fotografování malých produktů používám trvalá studiová světla v mém ateliéru. Tak si můžu vytvořit stálé světelné podmínky podle svých představ, v jakékoli denní době a v teple domova.

Další výhodou fotografování se studiovými světly je to, že stejně komponovanou a nasvícenou fotografii je možné vytvořit kdykoliv později.

Trvalá světla Daylight

Pracuji s dvěma daylighty – softboxy typu oktagon o průměru 85 cm se 4 úspornými spirálovými výbojkami o výkonu 125 W. Jedna taková 125W výbojka je zhruba ekvivalentem klasické 600W žárovky s wolframovým vláknem. Výbojky mají teplotu chromatičnosti 5500 K, tedy podobně jako klasické denní světlo i fotografické blesky.

Díky poměrně velkému výkonu jsou tyto typy použitelné i na méně dynamické portréty.

Stálá světla jsou dobrou volbou, protože při práci s nimi například v režimu fotoaparátu LiveView je hned vidět výsledek a cenově jsou dostupnější než sada systémových blesků nebo velká studiová záblesková světla.

Nevýhodou je větší spotřeba energie než u blesků a nutnost elektrické přípojky. Navíc mají menší výkon než studiová záblesková světla. Avšak záleží, pro jaký účel se trvalá světla používají.

Za tmy, při zapnutí obou trvalých světel na plný výkon vychází expoziční hodnoty zhruba takto: ISO 200, clona f/8, expoziční čas 1/60 s pro fotografie z vrchu a ISO 100, clona f/2,8, expoziční čas 1/250.

V některých případech, třeba při fotografování nápojů nebo lesklých předmětů, používám před softboxem ještě velkou difuzní desku nebo speciální difuzní fólii pro větší rozptýlení světla.

Jak fotografování probíhalo?

Jelikož jsem produktové fotografie džemů, omáček a sirupů komponovala se sezónně dostupnými surovinami – ovocem, zeleninou a bylinkami, probíhalo fotografování od února 2018 a prozatím trvá dodnes.

Musím říct, že to někdy byly opravdu nervy, skloubit můj a Jany časový harmonogram s aktuální dostupností suroviny.

Pokud pracujete s čerstvými bylinkami, musíte fotografovat nejlépe ihned po jejich utržení, aby vypadaly svěže. Například nejrychleji uvadala pampeliška a květ bezu, tudíž jsem si nejprve celou scénu připravila a teprve potom šla byliny natrhat. Naštěstí bydlím na vesnici, takže to pro mě nebyl takový problém.

Připrava surovin k focení domácích džemů a omáček.

Příprava surovin k focení.

Fotografování domácích dobrot jsem si užila. Bavilo mě kombinovat džemy s ovocem, barevně sladit s ubrousky nebo prostíráním a komponovat jednotlivé suroviny na dřevěném podkladu.

Jak fotit jídlo? Časem na blog sestavím podrobný návod.

Níže si prohlédněte pár fotografií z focení domácích džemů a omáček pro Vesnické dobroty. Janiny džemy a omáčky Vesnické dobroty jsou úžasné. Doporučuji ochutnat.

Dobré světlo a dobrou chuť!

Chcete také nové fotografie svých dobrot? Napište mi.

Buďme stále v kontaktu, sledujte mě na Facebooku.

Domácí džemy a omáčky.